Se celebra amb èxit la 2a Jornada Automation Digital Port sobre noves tecnologies

Un centenar d’assistents han participat aquest dimecres 2 d’octubre a la 2a Jornada Automation Digital Port organitzada pel Port de Tarragona i la Fundació Tarragona Smart Region a la Sala d’Actes de l’Autoritat Portuària.

La nova edició ha servit per tractar, abordar i debatre sobre els processos d’automatització intel·ligent en l’entorn logístic i portuari, la denominada quarta revolució industrial, la industria 4.0 i la tecnologia blockchain dirigida a canviar per complet la logística.

S’han encarregat d’inaugurar la trobada de caire estatal la consellera de Desenvolupament Econòmic de l’Ajuntament de Tarragona, Laura Castel; el vicepresident de la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region, Marc Arza; i el president del Port de Tarragona, Josep Maria Cruset, qui ha indicat que «El nostre port aspira a ser dels primers a adaptar-se amb la complicitat del sector TIC de la regió per a col·laborar creant nous productes i serveis».

Tecnologia com a competitivitat

El cap de l’Àrea d’Innovació de Puertos del Estado, José Llorca, ha pronunciat la primera de les intervencions titulada ‘Ports 4.0 i la nova governança portuària’ en la que ha recalcat la importància de la innovació i modernització de processos en aquesta mena de projectes, advertint que «la competitivitat del futur estarà lligada a l’aplicació de les noves tecnologies i les corporacions que no ho facin quedaran fora dels mercats», mentre que el catedràtic de la matèria a la Universitat de Cantàbria, Miguel Ángel Pesquera ha parlat de l’Era de la Prosperitat.

La taula sobre automatització intel·ligent i ports 4.0 moderada per Pablo Castro de CONCEPTUAL KLT. ha comptat amb Andrés Garrido de ChainGO Tech qui ha parlat del concepte ‘digital port’ en front a ‘smart port’, Miguel Montesinos (Prodevelop) qui ha afirmat que «per tal que funcioni un smart port cal que digitalitzin tots els actors» i que per tant és necessari implementar solucions que prevegin l’impacte de l’entorn. En aquest sentit Catalina Grimalt, del Port de Barcelona, ha assenyalat la sostenibilitat com a base fonamental per a que un port sigui 4.0 i Luis Pérez, de Indra, ha assenyalat com estratègia de desenvolupament i eficiència portuària l’aplicació de noves tecnologies.

El blockchain

La segona taula, moderada per Ramón Ignacio García, director general de l’Autoritat Portuària de Tarragona, ha aprofundit sobre el blockchain com a nova forma de tecnologia. Iñaki Fraile de Consignaciones Portuarias Bergé i Ricardo Rubio, president de CAREX LOGÍSTICS, han assenyalat una relació cada vegada més estreta entre les comunitats logístiques i les autoritats portuàries i que aquestes són les que han d’incorporar aquest tipus de tecnologia i innovació. Per altra banda, José Antonio Conde del Grupo Eurogestión ha analitzat la integració del blockchain a la cadena de subministraments, mentre que Anjaney Borwankar de Navozyme ha donat a conèixer un projecte que amb aquesta tecnologia ha augmentat de forma innovadora la seguretat, la productivitat i la reputació de la indústria marítima global. Finalment el director de Sistemes d’Informació del Port de Tarragona, David González, ha assenyalat com avantatges l’estalvi de temps, reducció de costos, augment de confiança i transparència, a més d’eficiència i menys percentatge d’errors.

A la tarda s’ha parlat sobre els nous potencials en innovació per als ports en una taula moderada per Daniel Marco, director general d’Innovació i Economia Digital al Govern de Catalunya, amb Vanessa Bexiga, de l’Escola Europea-Intermodal Transport, Pascual Sanchis de Telefónica i Lourdes Muñoz, directora del BCN Open Data Lab qui ha abordat també tot el terreny sobre les dades obertes i el que suposen i aporten.

La jornada ha conclòs amb les conclusions per part de Jaime Lueza, cap d’Àrea de Serveis i Comunitat Portuària de Ports de l’Estat i la clausura a càrrec dels ja mencionats Ramón Ignacio García i Daniel Marco.

No et perdis les fotos, vídeos i presentacions de la jornada aquí-

.