La Fundació SMART i el Programa d’Innovació Pedagògica STEAMcat units per l’impuls de la tecnologia en l’àmbit educatiu

La Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region i el Programa d’Innovació Pedagògica STEAMcat (d’impuls de les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i en matemàtiques) inicien conjuntament un protocol de col·laboració amb l’objectiu comú d’impulsar projectes de base tecnològica als centres educatius.

I es que les sigles en anglès de STEAM corresponen a Sciencie, Technology, Engineering, Arts and Maths, i s’impulsa i forma part del la Generalitat de Catalunya, mitjançant el Departament d’Educació. L’objectiu és actuar sobre el desequilibri entre la demanda laboral en aquestes matèries i el nombre de persones titulades, tot fomentant la igualtat de gènere, i fent incidència sobretot amb les noies, amb l’equitat sociocultural i socioeconòmica, i la inclusió de l’alumnat i de persones amb dificultats socials.

En aquest sentit, el Programa STEAMcat engega un pla d’impuls d’aquestes vocacions tot potenciant la formació del professorat en aquests àmbits mitjançant noves metodologies, tecnologies i perspectives que afavoreixen l’aprenentatge STEAM; entre els estudiants de l’educació obligatòria, des d’infantil fins al batxillerat, passant per la formació professional, i desenvolupant procediments per fer-ne l’avaluació. A la vegada s’encoratja a la participació de les empreses del sector a l’escola, i promoure aquestes matèries entre la societat, fent especial èmfasi en les activitats adreçades a la comunitat educativa. Segons el gerent de la fundació Smart, Gustavo Cuadrado: » Aquest conveni vol esdevenir una estratègia estable de vinculació amb la Generalitat i les noves technologies»

Nova etapa del Projecte Hèlix

La primera de les actuacions en col·laboració amb la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region i el programa STEAMcat és tornar a impulsar el projecte Hèlix, ampliant en aquesta edició el treball a tres instituts de la demarcació dels Serveis Territorials d’Educació a Tarragona, l’Institut Josep Tapiró, de Reus, l’Institut del Morell i l’Institut Sant Pere i Sant Pau de Tarragona.

La proposta es desenvolupa a partir de dos eixos: economia circular i economia col·laborativa amb una entitat social de l’entorn de cada centre amb compromís social que repercuteixi en benefici de l’entitat i de l’entorn, dins del marc del servei comunitari.

Durant dues o tres hores setmanals, en funció de cada centre, i en col·laboració amb Petits Enginyers, els centres treballaran projectes, amb compromís social, de base tecnològica, realitzant dissenys funcionals que millorin la qualitat de vida de les persones i entitats col·laboradores, a cada centre, utilitzant eines de fabricació digital a l’aula, com és el cas de la impressió 3D.

En el projecte és clau l’aprenentatge TIC (de tecnologies de la informació i la comunicació), reptes socials amb entitats i alumnat, formació per competències, estratègies bottom-up construïdes des de sota i que acaben desenvolupant la proposta, i una metodologia basada en l’aprenentatge i servei.

La passada edició

Amb aquestes premisses, a l’edició anterior es van reaprofitar els gots de plàstic per convertir-los en material amb nous usos, permetent que els residus generin acció social en un cicle que torna a començar. S’hi van beneficiar entitats socials del barri de Sant Pere i Sant Pau, com l’Associació Provincial de Paràlisi Cerebral La Muntanyeta, gràcies a la tasca i participació al mateix barri de l’Institut de Sant Pere i Sant Pau amb un servei comunitari, mitjançant un total de 12 alumnes.

Projecte Hèlix, és un projecte impulsat per la Fundació Tarragona Smart Mediterranean Region amb la col·laboració de Cooperativa Combinats, Diputació de Tarragona i l’Institut Municipal d’Educació de l’Ajuntament de Tarragona, i aquest any el Programa STEAMcat, a través dels Serveis Territorials d’Educació a Tarragona.