La capital d’Estònia ja aplica el transport gratuït i París s’ho està plantejant

L’objectiu de l’EMT i la Fundació SMART sobre la gratuïtat total dels autobusos municipals de Tarragona, té un clar precedent en la capital d’Estònia, Tallin, mentre que París s’ho està plantejant.

Us oferim un extracte sobre la publicació al respecte de Tarragona21.

La batalla contra el transport privat mostra exemples com els de Singapur, on no es pot adquirir un cotxe nou si abans un no ha donat de baixa un altre. Un total de 24 poblacions franceses estudien aplicar el transport gratuït. Ho explica Francesc Ràfols a Catalunyaplural.

Així, en 2012, Tallin, la capital d’Estònia, va aprovar en un referèndum ciutadà la gratuïtat a la xarxa de metro, de tren i d’autobusos de la ciutat. Per aconseguir-ho, cal registrar-se com a resident amb un cost de dos euros. Altrament, obté també uns ingressos a partir de l’impost sobre la renda. Allan Alaküla, cap de l’Oficina de la Unió Europea de Tallinn, explicava en una entrevista al portal popupcity.net, rcollida per Catalunyaplural, que «no hi ha dubte que no només cobrem els costos, sinó que també obtenim un superàvit. Hem guanyat el doble que hem perdut des de la introducció de transport públic gratuït».

Més beneficis: «El transport públic gratuït, a banda de beneficiar els col·lectius més febles, també estimula la mobilitat dels grups d’ingressos més alts. Simplement surten amb més freqüència per a entreteniment, a restaurants, bars i cinemes. Per tant, consumeixen béns i serveis locals i probablement gastaran més diners, més sovint». Al final això fa que «les empreses locals prosperin i que es respiri una nova vida a la ciutat». A més, els visitants, siguin d’on siguin, paguen la tarifa establerta per al servei públic.

Un altre cas és el de França, on 24 ciutats, entre elles la capital, estan estudiant fórmules per aplica un transport públic gratuït. L’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, està examinant seriosament si seria possible fer que el transport públic fos gratuït. Petites ciutats franceses ja ho estan aplicant. Són poblacions properes a grans ciutats, com Marsella, Rennes, Tolosa o Bordeus.

Un cas concret: la ciutat costanera de Dunkerque, al nord de França, amb una xarxa que dóna cobertura a 200.000 persones, és l’última que ha anunciat plans per viatjar amb transport públic completament gratis. Van començar amb una experiència de bitllets d’autobús gratuïts els caps de setmana el 2015, a fer-ho a partir d’aquest pròxim mes de setembre de manera generalitzada. Una operació definida per l’alcalde de Dunkirk, Patrick Vergriete, com «una revolució al transport.»

Els experts alerten dels efectes negatius: Tallin ha encarit el cost de l’aparcament i ha reduït l’oferta de places en superfície per tal de desincentivar l’ús del vehicle privat, aconseguint una sensible reducció de l’ús del cotxe al centre de la ciutat.

La millor manera de desincentivar l’ús del cotxe, però, és disposar d’una xarxa de transport públic eficient i eficaç, alerten els experts.